
Jona Bras•4 maanden geleden Onveiligheid....waar de een zich veilig voelt, voelt de ander zich onveilig. Welk dagdeel is het onveilig ? Bejaarden die nog wel buiten komen. Wat ìs onveilig ? Ìs het echt onveilig ?Moet ik bang zijn voor dealers ? Ongure types ? Ooo, het is de buurman maar. Verslaafden. Hardrijders. De hond van Henk is 'vals'. Dronken over straat. Breek me nek over het afval.....en zo kun je nog wel doorgaan. M.a.w. het is betrekkelijk, relativeerbaar, locatiebepalend, deels dagdeelbepalend, en individeel persoonlijk. Wanneer ik bovenstaand stuk voor stuk bekijk, klopt mijn hart plots sneller bij 'hardrijders'. Het was overdag, t.p.v. Koningstraat/Patersweg. Ik fietste de Patersweg in, met de vingers uitgestoken. Vanaf Koningstraat reed een auto met hoge snelheid Patersweg in. Ik stopte maar, dacht, wat krijgen we nou ? Hij scheurde naar links om achteruit in te parkeren. Ik fietste weer verder, echter, onverwachts reed, racede hij de gekozen parkeerplaats weer uit voordat ik die nèt passeerde. Ik schrok me wezenloos en mn hart ging tekeer. Remde, stapte af en snelde met de fiets de stoep rechts op. Stond even stil om te bezinnen. De auto was weg. Stond te hijgen als een paard. Aan de overkant stond een man in de deuropening van tapijthandel Scholten. Hij keek mijn kant op. "Tis wat, he ? Zo een moeten ze het rijbewijs voor altijd afpakken" zei ik. Hij antwoordde: "gaat 't weer, mevrouw ?" Kheb weer hartkloppingen.....